23 березня цього року доопрацьований Проект Закону України «Про державний екологічний контроль» подано на повторний розгляд комітету Верховної Ради.
Час читання – 5 хв.
Аналітики SEC Ecology підготували для вас його огляд.
В пояснювальній записці до Проекту Закону міститься посилання на ряд статей Конституції та уже чинних природоохоронних законів, дію яких має доповнити та посилити новий закон. Зокрема Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не забезпечує високий рівень контролю за господарчими суб’єктами в розрізі дотримання засад чинного Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», що має на меті підвищити екологічну безпеку громадян.
В Проекті Закону багато уваги приділяється зловживанню керівників і власників підприємств недопущенням до перевірок інспекторів, неврахуванню сезонності при перевірках підприємств певних галузей де вона має вирішальний вплив на результати контролю.
Також вказується на важливість здійснення позапланових перевірок підприємств і т.д.
Детальніше про новації Закону і потенційні покращення в природоохоронній сфері
Головним вбачається прагнення авторів законопроекту впорядкувати ним засади природоохоронних заходів, що повинні здійснюватися та контролюватися органами влади, господарчими суб’єктами та фізичними особами. Тим самим розширити рамки дії Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, усунути перепони, що містить згаданий закон у галузі екологічного контролю.
В Проекті нового Закону ми бачимо намагання позбутися дублювання роботи різних органів державного контролю в природоохоронній сфері, зробити їхню роботу більш цілеспрямованою та ефективною.
Також знімається ціла низка обмежень, що накладалася на органи контролю Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Наприклад, про обов’язкове повідомлення господарчих суб’єктів про планову перевірку їх діяльності щодо дотримання норм природоохоронного законодавства. Скасовується обов'язковість отримання дозволів на здійснення перевірок за зверненням громадськості від вищих органів. Наслідком цього має стати зменшення фактів масового недопущення екоінспекторів на об’єкти з метою здійснення перевірок та підвищення ефективності роботи природоохоронних організації.
В перехідних положеннях, що містяться в законі особливої уваги заслуговує нове формулювання ст.2 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», у ній зокрема йде мова про таке:
«Центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику зі здійснення державного екологічного нагляду (контролю), його територіальні органи зобов’язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про державний екологічний контроль», виключно вимог частин першої, четвертої, шостої – сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої – чотирнадцятої статті 4, частин першої – четвертої, шостої, восьмої – десятої статті 7, частин першої, другої та четвертої статті 12, статей 13 – 18, 20, 21 цього Закону».
В результаті чого розмежовуються сфера впливу цих законів. На екологічний контроль покладається завдання державного контролю за господарською діяльністю і, водночас, надає йому достатньо важелів для виконання їх безпосередніх завдань.
Нововведенням є надання контролером на підприємство запиту на інформацію про його діяльність, що передує перевірці. Це має суттєво знизити час, потрібний для перевірки.
Ще одним важелем покликаним підвищити ефективність заходів екологічного контролю є створення в державі автоматизованої системи з аналогічною назвою «Екологічний контроль», яка буде інтегрувати в собі всі створені документи по напрямках:
- планування перевірок підприємств, плани патрулювання та ін.;
- документи всіх заходів, що стосуються держекоконтролю – зокрема ті, що стосуються відповідності перевірених суб'єктів вимогам законодавства, рішення про призупинення діяльності, протоколи перевірок, постанови про адмінправопорушення, постанови про застосування санкцій, рішення про поновлення діяльності й т.д.;
- звіти про здійсненні заходи у сфері екологічного контролю.
Усі данні, що будуть вноситись в систему будуть відкритими для загалу. Через це громадськість матиме доступ та можливість спостерігати за роботою контрольних органів, вносити свої зауваження та пропонувати заходи для покращення їх роботи, а в разі необхідності оскаржувати дії по ієрархії чи через суди.
Роль органів влади
Стаття 1 Проекту Закону вказує, що
державний екологічний контроль – це діяльність уповноважених органів із забезпечення дотримання вимог законодавства з охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів суб’єктами господарювання та фізичними особами, що здійснюється з метою досягнення високого рівня захисту довкілля шляхом запобігання, виявлення та фіксації порушень природоохоронного законодавства, а також притягнення винних осіб до відповідальності.
Тобто тепер контролюватимуться не лише бізнесові суб'єкти, а також органи місцевої влади.
Це слід розуміти так, що в частині своїх повноважень органи місцевого самоврядування та виконавчих гілок влади є суб’єктами державного екологічного контролю згідно з цим проектом Закону.
І, відповідно щодо їхньої діяльності органами держекоконтролю будуть здійснюватися перевірки. Але слід уточнити, оскільки господарської діяльності такі органи безпосередньо не здійснюють, то класи ризику для довкілля їм присвоюватись не будуть.
Виходячи з вищезазначеного, для них діятиме спеціальне правило періодичності перевірок, згідно з частиною 7 статті 11 Проекту Закону він становитиме один раз в три роки.
Також в Проекті Закону, зокрема в статті 12 передбачені й підстави для здійснення позапланових перевірок як господарчих суб’єктів, так і органів влади. Серед них, зокрема, обґрунтовані звернення організацій громадян та фізичних осіб.
Спрощення перевірки
Проектом нового Закону передбачено часткове виведення органів держекоконтролю з під дії Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Більш детально прописані права та обов’язки поведінки підприємців під час здійснення перевірки. Зокрема, їм заборонено вносити зміни в юридичну адресу та внутрішній розпорядок.
Згідно з редакцією Проекту Закону присутність керівництва чи їх представника при перевірці тепер не обов'язкова. Це суттєво спростить перевірку підприємств.
Як і раніше, призупинити діяльність підприємства можливо лише за рішенням суду, проте на підприємства відтепер чекатиме відповідальність за ігнорування припису контролюючого органу.
Прозорий контроль
Важливим нововведенням, передбаченим Проектом Закону, є ліквідація Держекоінспекції та створення нового органу держекоконтролю.
Закон чітко розмежовує рамки повноважень нової структури та інших владних структур. Суттєво зросте і заробітна плата працівників держекоконтролю, мінімальна планується на рівні 13 134 грн. Таке підвищення, як очікується, суттєво підвищить ефективність роботи та усуне корупційну складову.
Звичайно, такі новації до вподоби далеко не всім представникам ринку. Лунають заклики про суперечність положень нового Закону Європейському природоохоронному законодавству і в цілому світовій практиці в цій сфері.
Хоч мотивом нового Закону декларують приведення законодавство України у відповідність до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, він створює чимало нових ризикових умов для підприємств.
Орган держекоконтролю буде наділено правом накладати на порушників реальні адміністративно-господарські санкції. Це виведе його на один рівень з іншими органами контролю, такими як Держпраці, Держпродспоживслужба та ряд інших.
Чим ризикує бізнес?
Законом встановлюється жорстка відповідальність для господарчих суб’єктів за перешкоджання діяльності органів держекоконтролю, зокрема і недопущенню до перевірок. Величина штрафних санкцій тепер буде прив'язана до ступеня ризику впливу підприємства на довкілля і складатиме суму в триста мінімальних заробітних плат для найвищого і високого ступенів впливу, відповідно для середнього – 200, а для низького ступеню впливу - 100 мінімальних зарплат. Тобто в грошовому еквіваленті ми отримуємо близько 1,5 млн грн, 1 млн грн та 500 тис. грн.
Громада в екоконтролі
Відтепер громадські інспектори з охорони навколишнього середовища братимуть участь у проведенні спільно з посадовими особами органів державного екологічного контролю у заходах державного екологічного контролю.
Вони проводитимуть перевірки та складатимуть протоколи про порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і подаватимуть їх органам державного екологічного контролю та правоохоронним органам для притягнення винних до відповідальності. Громадські інспектори сприятимуть органам державного екологічного контролю в діяльності по запобіганню екологічним правопорушенням.
Також громадські інспектори можуть бути наділені й іншими функціями відповідно до законодавства України.
Ось коротко про основні новації Проекту Закону.
Заповнюйте форму або телефонуйте за номером (044) 494-21-48 та отримайте безкоштовний аудит наявної екологічної документації та рекомендації щодо мінімізації ризиків і штрафів.